Иже светом твоим всю вселенную освятив
Святое Преображение Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.
Текст службы
На Малей вечерни, поем стихиры на 4, глас 1:
Подобен: Н ебесных чинов:
И же с Моисеом глаголавый древле на горе Синайстей образы, глаголя, Аз есмь Бог Сый: днесь же на горе Фаворстей преображься, началообразное показа лучами облистаяся. Темже, Христе, величаю Твою силу. [Дважды.]
П оим особь Твоя, Христе, ученики, Петра, Иакова, и Иоанна, волею на гору сих возвел еси, чудо страшное показав и нестерпимое, Божественнаго пришествия Твоего издалеча присносущное благолепие.
Т воего, Христе, пришествия непостижимаго, трепетни бывше апостоли древле, ниц на землю падше: Божественней Твоей дивляхуся силе: солнца просияв светлее, Блаже, неизреченною силою Твоею.
Слава, и ныне, глас 8.
М рак законный, светлый преображения прият облак, в немже Моисей и Илиа бывше, и пресветлыя славы сподобльшеся, Богу глаголаху: Ты еси Бог наш, Царь веков.
На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: Д оме Евфрафов:
Д несь Христос на горе Фаворстей, Адамово пременив очерневшее естество, просветив богосодела.
Стих: Т воя суть небеса, и Твоя есть земля.
С иянием добродетелей, просвещшеся вопием, на горе святей зряще Божественное Господне Преображение.
Стих: Ф авор и Ермон о имени Твоем возрадуетася.
С олнце убо землю уясняя, абие заходит: Христос же со славою облистав на горе, мир просветил есть.
Слава, и ныне, глас и подобен тойже:
В идеша на Фаворе, Моисей же и Илиа, от Девы Отроковицы Бога воплощаема, человеком на избавление.
П реобразился еси на горе Христе Боже, показавый учеником Твоим славу Твою, якоже можаху: да возсияет и нам грешным свет Твой присносущный, молитвами Богородицы, Светодавче, слава Тебе.
На Велицей вечерни стихословия не бывает: токмо аще есть неделя, тогда поем кафисму всю: аще в понедельник, первый антифон.
На Г осподи воззвах, ставим стихов 8, и поем стихиры 4, самогласны: глас 4, по дважды.
П режде Креста Твоего, Господи, гора небеси подобящися: и облак яко сень протязашеся, Тебе преобразующуся, от Отца же свидетельствуему: тамо бе Петр со Иаковом, и Иоанном, яко хотяху быти с Тобою, и во время предания Твоего: да видевше чудеса Твоя, не устрашатся страданий Твоих. Имже поклонитися нам в мире сподоби, великия ради Твоея милости.
П режде Креста Твоего, Господи, поим ученики на гору высоку, преобразился еси пред ними, лучею силы озаряя их, отсюду убо человеколюбием, отонуду властию, показати хотя Воскресения светлость: егоже и нас, Боже, в мире сподоби, яко Милостив и Человеколюбец.
Г ора, яже иногда мрачна и дымна, ныне же честна и свята есть, на нейже нозе Твои стоясте, Господи, превечное бо сокровенное таинство, напоследок явлено сотвори: страшное Твое Преображение, Петру, и Иоанну, и Иакову, иже такова сияния лица Твоего не терпяще, и светлости риз Твоих, ниц на лице земли покрывахуся: иже и ужасом одержими, дивляхуся, видяще Моисеа и Илию, глаголюща с Тобою, хотящая приключитися Тебе. И глас от Отца свидетельствоваше, глаголя: Сей есть Сын Мой возлюбленный, о Немже благоизволих, Того послушайте, Иже и дарует мирови велию милость.
Н а горе высоце преображься Спас, верховныя имея ученики, преславно облистал есть, показуя, яко высотою добродетелей облиставше, и Божественней славе сподобятся. Глаголющия со Христом Моисей и Илиа, показоваху, яко живыми и мертвыми обладает, и Иже древле законом и пророки глаголавый есть Бог, Емуже и глас Отечь из облака светла послушествоваше глаголющий: Того послушайте, Иже Крестом ада пленивша, и мертвым дарующа живот вечный.
Слава, и ныне, глас 6.
[Анатолиа:] П рообразуя воскресение Твое Христе Боже, тогда поят три Твоя ученики, Петра и Иакова, и Иоанна, на Фавор возшел еси: Тебе же, Спасе, преобразующуся, Фаворская гора светом покрывашеся, ученицы Твои, Слове, повергоша себе долу на земли, не терпяще зрети невидимаго зрака: ангели служаху страхом и трепетом, небеса убояшася: земля вострепета, видяще на земли славы Господа.
Вход. Прокимен дне.
Исхода чтение. [Глава 24.]
Р ече Господь к Моисею: взыди ко Мне на гору, и стани тамо, и дам ти скрижали каменныя, закон и заповеди, яже написах взаконити им. И востав Моисей и Иисус предстояй ему взыдоша на гору Божию. И старцем рече: безмолвствуйте тамо, дондеже возвратимся к вам. И се Аарон и Ор с вами: аще кому прилучится суд, да идут к ним. И взыде Моисей на гору, и покры облак гору. И сниде слава Божия на гору Синайскую, и покры ю облак шесть дней, и призва Господь Моисеа в день седмый, из среды облака. Видение же славы Господни, яко огнь паля на версе горы, прямо сынов Израилевых. И вниде Моисей посреде облака, и взыде на гору, и бе тамо на горе четыредесять дней, и четыредесять нощей.
Исхода чтение. [Главы 33 и 34.]
В о днех онех, глагола Господь к Моисею лицем к лицу, яко аще бы кто возглаголал к своему другу, и отсылашеся в полк: слуга же Иисус сын Навин юноша не исхождаше из скинии. И рече Моисей ко Господу: се Ты мне глаголеши, изведи люди сия, Ты же не явил ми еси, егоже послеши со мною: Ты же мне рекл еси, вем тя паче всех, и благодать имаши у Мене. Аще убо обретох благодать пред Тобою, яви ми Самаго Тебе разумно, да вижу Тя: яко да обрет буду благодать пред Тобою, и да разумеют, яко людие Твои язык сей. И глагола ему Господь: Аз Сам предыду пред тобою, и упокою тя. И рече к Нему Моисей: аще Сам Ты не шествуеши с нами, да не изведеши мя отсюду. И како ведомо будет воистинну, яко обретох благодать у Тебе, аз же и людие Твои, точию идущу Ти с нами? И прославлен буду аз же и людие Твои паче всех язык, елицы суть на земли. Рече же Господь к Моисею: сие слово твое, еже рекл еси, сотворю: обрел бо еси благодать предо Мною, и вем тя паче всех. И глагола Моисей: покажи ми славу Твою. И рече: Аз предыду пред тобою славою Моею, и воззову о имени Моем, Господь пред тобою. И помилую, егоже аще милую: и ущедрю, егоже аще щедрю. И рече: не возможеши видети лице Мое, не бо узрит человек лице Мое, и жив будет. И рече Господь: се место у Мене, и станеши на камени. Дондеже убо прейдет слава Моя, и положу тя в разселине камене, и покрыю рукою Моею над тобою, дондеже мимоиду. И отыму руку Мою, и тогда узриши задняя Моя, лице же Мое не явит ти ся. И утреневав Моисей, заутра взыде на гору Синайскую, якоже глагола ему Господь. И сниде Господь во облаце, и предста Ему тамо Моисей, и призва именем Господним. И мимоиде Господь пред лицем его, и призва: Господь Бог щедр, и милостив, долготерпелив, и многомилостив, и истинен: и потщався Моисей приник на землю, поклонися Господеви.
Царств третиих чтение. [Глава 19.]
В о днех онех, прииде Илиа в Вирсавию, яже есть земля Иудова, и остави отрочища своего тамо. И сам пойде в пустыню путь дне, и прииде, и седе под смерчием, и успе, и сон виде тамо под садом. И се некий прикоснуся ему, и рече ему: востани, яждь и пий. И воззре Илиа, и се при возглавии его опреснок ячменный, и корчаг воды, и воста, и яде и пит, и обращься успе. И обращься ангел Господень вторицею, и коснуся его, и рече ему: востани, яждь и пий, яко мног от тебе путь. И воста и яде и пит: и иде к крепости яди тоя четыредесять дней и четыредесять нощей, до горы Хоривския. И вниде тамо в пещеру, и вселися в ней. И се глагол Господень к нему, и рече ему Господь: изыди и стани на горе пред Господем. И се Господь мимоидет, и дух велий и крепок, разоряя горы, и сокрушая камение пред Господем: и не в дусе Господь. И по дусе трус: и не в трусе Господь. И по трусе огнь: и не во огни Господь. И по огни глас хлада тонка, и тамо Господь. И бысть яко услыша Илиа, покры лице свое милотию своею, и изыде, и ста близ пещеры. И рече Господь к нему: иди и возвратися в путь твой. И пойдеши в путь пустыни Дамасковы, и помажеши Елиссеа сына Асафатова вместо тебе пророка.
На литии стихиры самогласны, глас 2:
И же светом Твоим всю вселенную освятив, на горе высоце преобразился еси, Блаже, показав учеником Твоим силу Твою, яко мир избавляеши от преступления. Темже вопием Ти: милосерде Господи, спаси души наша.
И же на горе Фаворстей преображься во славе, Христе Боже, и показав учеником Твоим славу Твоего Божества, озари и нас светом Твоего разумения, и настави на стезю заповедей Твоих, яко един Благ и Человеколюбец.
И же прежде солнца Свет Христос, телесне на земли жительствуя, и прежде креста вся яже страшнаго смотрения, совершив боголепно, днесь на Фаворстей горе, тайно Троицы образ показуя: изящныя бо три ученики, Петра и Иакова и Иоанна, на ню возвел еси наедине, и мало скрыв плоти восприятие, преобразился еси пред ними, являя началообразныя доброты благолепие, и то не всесовершенно: ово извествуя тыя, вкупе и щадя, да не како со зраком и еже жити погубят, но яко можаху вмещати, телесныма очима стерпяще. И пророков верховныя Моисеа и Илию привел еси, непрекословне свидетельствующия Его Божество: и яко Той есть истинное Отеческаго существа сияние, господьствуяй живыми и мертвыми. Тем и облак якоже сень объят их, и глас свыше Отечь из облака шумно предсвидетельствующ и глаголющ: Сей есть, Егоже нетленно из чрева прежде денницы родих, Сын возлюбленный Мой: Егоже послах спасти во Отца и Сына и Духа Святаго крещаемыя, и исповедающия верно, яко нераздельна есть едина держава Божества, Того послушайте. Сам убо человеколюбче, Христе Боже, и нас озари светом неприступныя Твоея славы, и достойны покажи наследники безконечнаго Царствия Твоего, яко преблаг.
П риидите взыдем на гору Господню, и в дом Бога нашего, и узрим славу Преображения Его, славу яко Единороднаго от Отца: светом приимем Свет, и возвышени бывше Духом, Троицу единосущную воспоим во веки.
И ныне, глас тойже:
З акона и пророков Тя, Христе, творца и исполнителя свидетельствоваша, зряще во облаце, Моисей Боговидец и Илиа огнеколесничник, и неопальный небошественник, в Преображении Твоем: с нимиже и нас Твоего просвещения сподоби, Владыко, пети Тя во веки.
На стиховне стихиры самогласны, глас 1:
И же древле с Моисеом глаголавый на горе Синайстей образы: Аз есмь, глаголя, Сый, днесь на горе Фаворстей преображься пред ученики, показа началообразную доброту зрака, в Себе восприим человеческое существо. И таковыя благодати свидетели поставль, Моисеа и Илию, общники творяше веселия, провозвещающия славное креста ради, и спасительное воскресение.
Стих: Т воя суть небеса, и Твоя есть земля.
Т воего Единороднаго Сына провидев Духом, плотское к человеком пришествие, богоотец Давид, издалеча к веселию созывает тварь, и пророчески взывает: Фавор и Ермон о имени Твоем возрадуются. На сию бо возшед гору, Спасе, со ученики Твоими, очерневшее Адамово естество, преображься облистати паки сотворил еси, претворив е в Твоего Божества славу же и светлость. Темже вопием Ти: Содетелю всяческих, Господи слава Тебе.
Стих: Ф авор и Ермон о имени Твоем возрадуетася.
Н еодержимое Твоего светолития, и неприступное Божества зряще апостолов лучшии, на горе Преображения, безначальне Христе божественным изменишася ужасом, и облаком осиявшеся светлым, глас слышаху Отечь, извествующ таинство Твоего вочеловечения, яко един еси и по воплощении Сын Единородный, и Спас мира.
Слава, и ныне, глас 6.
П етру и Иакову и Иоанну, лучшим учеником Твоим, Господи, днесь показал еси на горе Фаворстей славу Божественнаго Твоего зрака: видят бо ризы Твоя облиставшия яко свет, и лице Твое паче солнца, не терпяще зрети нестерпимое Твоего сияния, на землю низпадаху, никакоже зрети могуще. гЛас же слышаху свидетельствующ свыше: Сей есть Сын Мой возлюбленный, пришедый в мир спасти человека.
На благословении хлебов, тропарь, глас 7:
П реобразился еси на горе: трижды [писан на Малей вечерни.] и чтение праздника.
на Б ог Господь, тропарь праздника, трижды
По 1-м стихословии седален, глас 4:
Подобен: У дивися Иосиф:
Ч еловеческое изменение, еже со славою Твоею, Спасе, второе и страшное Твоего пришествия показуяй, на горе Фаворстей преобразился еси, Илиа и Моисей глаголаху с Тобою, и триех от ученик спризвав: иже видевше, Владыко, славу Твою, блистанию Твоему удивишася. Иже тогда сим свет Твой возсиявый, просвети души наша.
Слава, и ныне, тойже:
По 2-м стихословии, седален, глас и подобен тойже.
Н а горе Фаворстей преобразился еси, Иисусе, и облак светел протязающся яко сень, апостолы славою покры: темже и на землю ниц падаху, не терпяще зрети светлости неприступныя славы лица Твоего, безначальне Спасе Христе Боже. Иже тогда сим свет Твой возсиявый, просвети души наша.
Слава, и ныне, тойже.
По полиелеи седален, глас тойже.
Подобен: В ознесыйся:
В озшед со ученики на гору, и во славе Отчи облистав, с Моисеом Илиа Тебе предстоят, закон и пророцы бо яко Богу служат. Емуже и Сыновство естественное Родитель исповедая, нарицаше Сына: Егоже воспеваем с Тобою и Духом.
Слава, и ныне, глас 8.
Подобен: П овеленное:
С окровенную молнию под плотию существа Твоего, Христе, и Божественнаго благолепия, на святей показал горе Благодетелю, просияв сущим с Тобою учеником. И разумевше нестерпиму сущу славу Твою, свят еси, возопиша: яко неприступен сый, виден был еси плотию мирови, едине Человеколюбче.
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа.
Прокимен, глас 4: Ф авор и Ермон, о имени Твоем возрадуетася. Стих: Т воя суть небеса, и Твоя есть земля.
Евангелие Луки, зачало 45. [Лк. 9, 28—36.]
В о время оно, поем Иисус Петра, и Иоанна, и Иакова, взыде на гору помолитися.
В о время оно, Иисус, взяв Петра, Иоанна и Иакова, взошел Он на гору помолиться.
И бысть, егда моляшеся, видение лица Его ино, и одеяние Его бело блистаяся.
И когда молился, вид лица Его изменился, и одежда Его сделалась белою, блистающею.
И се мужа два с Ним глаголюща, яже беста Моисей и Илиа,
И вот, два мужа беседовали с Ним, которые были Моисей и Илия;
явльшася во славе: глаголаста же исход Его, иже хотяше скончати во Иерусалиме.
явившись во славе, они говорили об исходе Его, который Ему надлежало совершить в Иерусалиме.
Петр же, и сущии с ним, бяху отягчени сном: убуждшеся же видеша славу Его, и оба мужа стояща с Ним.
Петр же и бывшие с ним отягчены были сном; но пробудившись, увидели славу Его, и двух мужей, стоявших с Ним.
И бысть, егда разлучистася от Него, рече Петр ко Иисусу: Наставниче, добро есть нам зде быти: и сотворим сени три, едину Тебе, и едину Моисеови, и едину Илии: не ведый, еже глаголаше.
И когда они отходили от Него, сказал Петр Иисусу: Наставник! хорошо нам здесь быть; сделаем три кущи, одну Тебе, одну Моисею и одну Илии, — не зная, что говорил.
Се же ему глаголющу, бысть облак, и осени их: убояшася же, вшедшим им во облак.
Когда же он говорил это, явилось облако и осенило их; и устрашились, когда вошли в облако.
И глас бысть из облака, глаголя: Сей есть Сын Мой Возлюбленный, Того послушайте.
И был из облака глас, глаголющий: Сей есть Сын Мой Возлюбленный, Его слушайте.
И егда бысть глас, обретеся Иисус един: и тии умолчаша, и никомуже возвестиша в тыя дни ничесоже от тех, яже видеша.
Когда был глас сей, остался Иисус один. И они умолчали и никому не говорили в те дни о том, что видели.
По 50-м псалме: Слава:
В сяческая днесь радости исполнишася, Христос преобразися пред ученики.
Стихира самогласна, глас 5:
Б ожества Твоего, Спасе, малу зарю обнажив, совозшедшим с Тобою на гору, премирныя Твоея славы сотворил еси рачители. Темже ужасно зовяху: добро есть нам зде быти. С нимиже и мы Тебе преображшагося Спаса Христа поем во веки.
Канона два, кир Космы, глас 4: и кир Иоанна, глас 8. Ирмосы обою канонов по дважды: тропари вси поем на 12.
Канон, глас 4.
Песнь 1.
Ирмос: Л ицы израильстии, невлажными стопами понт Чермный, и влажную глубину прогнавше, всадники тристаты враги видяще в ней погружены, с веселием пояху: поим Богу нашему, яко прославися.
Г лаголы животныя другом Христос, и о Божественнем наказуя Царствии, рече: во Мне Отца познайте, светом яко облистая неприступным, в радости поюще: поим Богу нашему, яко прославися.
С илою язык облечетеся друзи ученицы, чудни же будете в богатстве их, яко славы наполнитеся: яко явлюся светлее солнца, облистая в радости поющих: поим Богу нашему, яко прославися.
Д несь Христос на горе Фаворстей, просияв ясно Божественною зарею, якоже обещася, учеником обнажи зрак: светоносныя же наполнившеся Божественныя зари, в радости пояху: поим Богу нашему, яко прославися.
Другий канон, глас 8.
Песнь 1.
Ирмос: В оду прошед яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
М оисей, на мори пророчески видев облаком и столпом древле огненным славу Господню, вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
Я ко каменем телом покрывся, обожением, Невидимаго зря Моисей Боговидец, взываше: Избавителю и Богу нашему поим.
Т ы на горе законней, и на Фаворстей виден был еси Моисеем, во мраце древле, во свете же ныне неприступном Божества.
Катавасиа: К рест начертав Моисей, впрямо жезлом Чермное пресече, Израилю пешеходящу, тоже обратно фараоновым колесницам ударив совокупи, вопреки написав непобедимое оружие. Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.
Ирмос: Л ук сильных изнеможе, и немощствующии препоясашася силою: сего ради утвердися в Господе сердце мое.
В о всего Адама облекся Христе, очерневшее изменив, просветил еси древле естество, и изменением зрака Твоего богосоделал еси.
С толпом огнезрачным, и облаком древле, иже в пустыни, Израиля Ведый, днесь на горе Фаворстей неизреченно во свете Христос просия.
Ирмос: Н ебеснаго круга Верхотворче Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, едине Человеколюбче.
О сеняющая слава, в сени первее, и Моисееви беседующи Твоему угоднику, образ бысть облиставшаго неизреченно, на Фаворе, Владыко, Твоего Преображения.
С овзыдоша Ти, Слове Единородный, вышнии апостольстии верси, на гору Фаворскую: и сопредсташа Ти Моисей же и Илиа, яко Божия слуги, едине Человеколюбче.
Б ог Слово Сый, весь землен бысть, всему Божеству смесив человечество, во Ипостаси Своей: юже во двою существу, Моисей и Илиа же видеша на горе Фаворе.
Катавасиа: Ж езл во образ тайны приемлется, прозябением бо предразсуждает священника: неплодящей же прежде Церкви, ныне процвете древо Креста, в державу и утверждение.
Седален, глас 4:
Подобен: У дивися Иосиф:
Н а горе Фаворстей преобразился еси, Иисусе, посреде Илии и Моисеа премудрых, со Иаковом и Петром и Иоанном. Петр же сопребывая, сия Тебе глаголаше: добро зде есть сотворити три сени, едину Моисею, и едину Илии, и едину Тебе, Владыце Христу. Иже тогда свет Твой сим возсиявый, просвети души наша.
Слава, и ныне, тойже:
Ирмос: У слышах славное смотрение Твое, Христе Боже, яко родился еси от Девы, да от лести избавиши зовущия: слава силе Твоей, Господи.
З акон в Синаи писанием воображая, Христе Боже, во облаце, и огни, и мраце, и в вихре явился еси носимь: слава силе Твоей, Господи.
Д а увериши славное смотрение Твое, Христе Боже, яко сый прежде век, и Тойже на облаце восхождение положивый, на Фаворе неизреченно просиял еси.
С оглаголюще предстояху раболепно Тебе Владыце Христу, к нимже парою огня и мрака, и тонким хладом беседовал еси: слава силе Твоей, Господи.
В озвещаху славное креста ради Твоего, на Фавор пришедше, иже во огни Тя и купине древле предвидевый Моисей, и взятый на колеснице огненней Илиа, Христе.
Ирмос: И з плоти Твоея лучи Божества исхождаху пророком и апостолом. Тем начальницы поюще взываху: слава силе Твоей, Господи.
И же купину сохранивый неврежденну, прикоснувшуюся огню Моисею Богосиянную плоть показал еси, Владыко, поющему: слава силе Твоей, Господи.
С крыся зарею Божества чувственное солнце, яко на горе Фаворе, видев Тя преобразующася, Иисусе мой: слава силе Твоей, Господи.
О гнь не опаляя вещи телесныя, виден бысть невеществен: якоже Моисею, и апостолом явился еси, Илии же, Владыко един от двою, во дву совершенну естеству.
Катавасиа: У слышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.
Ирмос: О т света пресекий первородный свет, яко во свете дела поют Тя, Христе Содетеля: во свете Твоем пути наша направи.
П ред лицем Твоим горы уклонишася: свет бо и пред ногами, неботечныя лучи, Христе, Солнце прииде, зрак землен яко прияти благоволил еси.
С е Спас, вопияху Моисей и Илиа учеником, на горе святей Фаворстей оглашаемым, Христос, Егоже древле провозвестихом Сущаго Бога.
Н еизменное естество, человеческому примешься, обильно невещественнаго Божества свет изобнажив апостолом, неизреченно возсия.
Т я присносущное сияние во Отечестей славе, ученицы яко видевше возсиявша, Христе, Тебе вопияху: во свете Твоем пути наша направи.
Ирмос: В скую мя отринул еси от лица Твоего, Свете незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма окаяннаго? Но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя моя направи, молюся.
В етийствующий язык Твоего величества не может вещати: яко бо держай живот, и смертию владый, представил еси на Фаворстей горе, Моисеа и Илию, свидетельствующия Твое Божество.
И же руками невидимыми создав по образу Твоему, Христе, человека, началообразную Твою в создании доброту показал еси: не яко во образе, но яко Сам сый по существу, Бог был еси и Человек.
С растворився неслиянно, угль горящ показал еси нам Божества, попаляющ убо грехи, души же просвещающ, на Фаворстей горе, Моисеа со Илиею, учеников же старейшия удивил еси.
Катавасиа: О треблаженное древо, на немже распяся Христос, Царь и Господь, Имже паде древом прельстивый: тобою прельстився, Богу пригвоздившуся плотию, подающему мир душам нашим.
Ирмос: В негда скорбети ми, возопих ко Господу, и услыша мя, Бог спасения моего.
С ияния паче солнца, свет яснейший, Спас просия на Фаворе, нас просветил есть.
В озшед на гору Фаворскую, преобразился еси, Христе, и лесть всю омрачив, нас просветил еси.
Т я Бога познавше славнии апостоли, на Фаворе же, Христе, удивльшеся, колена преклониша.
Ирмос: О чисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся: к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.
Я ко велие и страшное узреся видение днесь, с небесе убо чувственное, от земли же несравненное, облиста Солнце правды мысленное на горе Фаворстей.
П рейде убо сень законная, изнемогшая, прииде же яве Христос Истина, Моисей возопи, на Фаворе видев Твое Божество.
С толп огненный, Христа преобразующуся, облак же яве благодать Духа, осенившую на Фаворе, предсказаша явленнейше.
Катавасиа: В однаго зверя во утробе, длани Иона крестовидно распростер, спасительную страсть проображаше яве. Тем тридневен изшед, премирное воскресение прописаше, плотию пригвожденнаго Христа Бога, и тридневным воскресением мир просвещшаго.
Кондак, глас 7. Самогласен:
Н а горе преобразился еси, и якоже вмещаху ученицы Твои, славу Твою, Христе Боже, видеша: да егда Тя узрят распинаема, страдание убо уразумеют вольное, мирови же проповедят: яко Ты еси воистинну Отчее сияние.
Икос: В останите ленивии, иже всегда низу поникшии в землю, души моея помыслы, возмитеся и возвыситеся на высоту Божественнаго восхождения, притецем к Петру и к Зеведеевым, и вкупе со онеми Фаворскую гору достигнем, да видим с ними славу Бога нашего: глас же услышим, иже свыше слышаша, и проповедаша Отчее сияние.
Ирмос: А враамстии иногда в Вавилоне отроцы пещный пламень попраша, песньми взывающе: отец наших Боже, благословен еси.
О блиставшеся светом неприступныя славы, на Фаворстей горе, апостоли Христу вопияху: отец наших Боже, благословен еси.
С иянием Божественнаго шума, и росодательным облаком, Христе, и зарею Твоею наслаждаеми апостоли пояху: отец наших Боже, благословен еси.
В неприступном свете, яко виде Тя Петр, на Фаворстей горе облиставша Христе, возопи: отец наших Боже благословен еси.
С начальником жизни Христом суще, дети Зеведеевы, яко испусти зрака свет, возгремеша: отец наших Боже благословен еси.
Ирмос: О троцы еврейстии в пещи попраша пламень дерзновенно, и на росу огнь преложиша, вопиюще: благословен еси, Господи Боже, во веки.
Н ыне видена быша апостолом невидимая Божества, во плоти на горе Фаворстей облиставша, вопиющим: благословен еси, Господи Боже, во веки.
У жасошася страхом, удивльшеся благолепию Божественнаго Царства, на горе Фаворстей апостоли вопиюще: благословен еси, Господи Боже, во веки.
Н ыне неуслышанная услышана быша: без отца бо Сын от Девы, Отеческим гласом славно свидетельствуется, яко Бог и Человек тойже во веки.
П оложением не был еси вышняго, существом же Сын возлюблен, прежде сый, нам приближился еси непреложно: благословен еси, Господи Боже, во веки.
Катавасиа: Б езумное веление мучителя злочестиваго люди поколеба, дышущее прещение и злохуление богомерзкое: обаче три отроки не устраши ярость зверская, ни огнь снедаяй, но противодышущу росоносному Духу, со огнем суще пояху: препетый отцев и нас Боже, благословен еси.
Ирмос: В Вавилоне отроцы Божественною распаляеми ревностию, мучителя и пламене прещения мужески попраша, и посреде огня ввержени, орошаеми пояху: благословите, вся дела Господня Господа.
М ановением вся носяй, ногами пречистыми на гору взыде Фаворскую Христос, на нейже паче солнечныя лучи облиста лицем, иже закону старейшия и благодати, показа поющия: благословите, вся дела Господня Господа.
Н еприступною славою, на горе явлься неизреченно Фаворстей, неодержимый и незаходимый Свет, Отчее сияние, тварь уяснив, человеки обожи поющия: благословите вся дела Господня, Господа.
С вященнолепно стояще, Моисей же и Илиа на горе Фаворе, Божественныя начертание ясно Ипостаси видевше Христа во Отечестей облиставша славе, воспеваху: благословите, вся дела Господня Господа.
И же во зраце Божественнаго ради явления, лице прославися иногда Моисеево: Христос же яко ризою светом и славою одевается. Света бо самодетелен сый, озаряет поющия: благословите, вся дела Господня Господа.
О т светородна облака, Христа ученицы объята зряще на Фаворе, и ницы на землю падше, ум просвещше, со Отцем Сего пояху и Духом: благословите, вся дела Господня Господа.
Ирмос: С едмерицею пещь халдейский мучитель Богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.
У слышавше, Владыко, от Отца свидетельствуема, и яко человеческа твердейша зрака, зрети лица Твоего блистания не терпяще, Твои ученицы на землю ниц падаху, со страхом поюще: священницы благословите, людие превозносите во вся веки.
Ц арствующим еси Царь прекрасен, и иже всюду владящим Господь силен, блажен, и во свете живый неприступнем. Емуже ученицы удивльшеся, Моисей же и Илиа вопияху: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.
Я ко небом владущему, и землею господьствующему, и преисподними область имущему, Христе, предсташа Ти от земли убо апостоли, яко с небесе же Фесвитянин Илиа, Моисей же от мертвых, поюще согласно: людие превозносите во вся веки.
У ныния раждающия печали на земли оставиша, апостолов избраннии, Человеколюбче: яко Тебе последоваша. Ко иже от земли преложению Божественнаго жития. Темже и по достоянию Твоего Богоявления улучивше, пояху: людие превозносите Его во веки.
Катавасиа: Б лагословите, отроцы, Троицы равночисленнии, содетеля Отца Бога, пойте снизшедшее Слово, и огнь в росу претворшее, и превозносите всем жизнь подавающаго, Духа Всесвятаго, во веки.
На 9-й песни Честнейшую не поем, аще и в неделю, но поем припев праздника: В еличай душе моя, на Фаворе преобразившагося Господа.
Таже ирмос: Р ождество Твое:
Посем вторый лик поет тойже припев и ирмос.
И ко второму канону припевают тойже припев.
Ирмос: Р ождество Твое нетленно явися: Бог из боку Твоею пройде, яко плотоносец явися на земли, и с человеки поживе. Тя, Богородице, тем непрестанно величаем.
У жасни новым светолитием внезапу ученицы освещшеся, друг друга зряху, удивльшеся же, и к земли преклоньшеся, Тебе Владыце всех поклонишася.
Ш ум из облака посылашеся Богогласен, извествуя чудо: Отец бо светов, Сей есть Сын Мой возлюбленный, апостолом вопияше, Того послушайте.
Н овая видевше и преславная, глас Отеческий внушивше, на Фаворе Словесе слуги, изображение первообразнаго: Сей есть, вопияху, Спас наш.
О бразе непременный Сущаго, недвижима печать неизменна: Сыне, Слове, Мудросте и Мышце, Деснице, Вышняго Сило, Тя воспеваем со Отцем же и Духом.
Ирмос: У страшися всяк слух неизреченна Божия снизхождения, яко Вышний волею сниде даже и до плоти, от Девическаго чрева быв Человек. Темже Пречистую Богородицу вернии величаем.
Д а Твое покажеши яве неизреченное второе снитие, яко да Вышний Бог явишася, стоя посреде богов апостол на Фаворе: Моисеа же и Илию неизреченно осиял еси. Темже вси Тя Христе величаем.
П риидите, Мне покоритеся людие, возшедше на гору святую, пренебесную, невещественно станем во граде Живаго Бога, и узрим мысленно Божество невещественное, Отца, и Духа, в Сыне Единороднем облистающее.
П ривлекл еси любовию мя, Спасе, и пременил еси Божественным Твоим желанием: но попали огнем невещественным грехи моя, и насытитися Твоея пищи сподоби, да обое играя, величаю Блаже величия Твоя.
Катавасиа: Т аин еси, Богородице, рай, невозделанно возрастивший Христа, Имже крестное живоносное на земли насадися древо, тем ныне возносиму покланяющеся ему Тя величаем.
С вете неизменный Слове, Света Отца нерожденна, в явленнем свете Твоем, днесь на Фаворе Свет видехом Отца, Свет и Духа, светом наставляющаго всю тварь. [Трижды.]
На хвалитех, В сякое дыхание: поставим стихи 4, глас 4:
Подобен: З ванный свыше:
П режде честнаго Креста Твоего и страдания, поим ихже проразсудил еси, от священных ученик, на Фаворскую Владыко возшел еси гору, показати восхотев сим славу Твою, иже и видевше Тя преобразившеся, и паче солнца просиявша, ницы падше, силе Твоей удивишася, взывающе: Ты безлетен Свет еси Христе, и сияние Отчее, аще и волею плоть явился еси, неизменне. [Дважды.]
И же прежде век сый Бог Слово, Иже светом яко ризою одеваяйся, преобразующийся пред ученики Твоими, паче солнца, Слове, просиял еси: Моисей же и Илиа Тебе предсташа, мертвым и живым Тя Господа поведающе, и Твое славяще неизреченное смотрение и милость, и многое милосердие, имже спасл еси мир, грехом погибающий.
О т Девическаго облака Тя рожденна, и плоть бывша, и на горе Фаворстей преобразующася, Господи, и облаком светлым Тя окружаема, глас Родителев, возлюбленнаго Тя Сына, учеником предстоящим Тебе яве сказоваше, яко единосущна и единопрестольна. Темже Петр удивляяся, добро есть зде быти глаголаше, не ведый еже глаголаше, Благодетелю Многомилостиве.
Слава, и ныне, глас 8:
[Византиево:] П оят Христос Петра, Иакова и Иоанна, на гору высоку едины, и преобразися пред ними: и просветися лице Его яко солнце, ризы же Его быша белы яко свет: и явишася Моисей и Илиа с Ним глаголюще, и облак светел осени их. И се глас из облака глаголющ: Сей есть Сын Мой возлюбленный, о Немже благоволих, Того послушайте.
Славословие великое, и отпуст.
Антифон 1-й, глас 2-й:
Стих 1, псалом 65: В оскликните Господеви вся земля, пойте же имени Его, дадите славу хвале Его. М олитвами Богородицы, Спасе, спаси нас. Паки другий лик, тойже стих: В оскликните Господеви: М олитвами Богородицы, Спасе, спаси нас. И паки 1-й лик, стих 2-й, псалом 76: Г лас грома Твоего в колеси, осветиша молния Твоя вселенную, подвижеся и трепетна бысть земля. М олитвами Богородицы, Спасе, спаси нас. Таже 2-й лик, стих 3, псалом 103: В о исповедание и в велелепоту облеклся еси, одеяйся светом яко ризою. М олитвами Богородицы, Спасе, спаси нас. Слава, и ныне: М олитвами Богородицы, Спасе, спаси нас.
Стих 1-й, псалом 47: Г оры Сионския, ребра Северова, град царя великаго. С паси ны, Сыне Божий, преобразивыйся на горе поющия Ти: аллилуиа. Другий лик, тойже стих. Стих 2-й, псалом 77: И введе я в гору святыни Своея, гору сию, юже стяжа десница Его. С паси ны, Сыне Божий: Стих 3: Г ору Сионю, юже возлюби, и созда яко единорога святилище Свое. С паси ны, Сыне Божий: Слава, и ныне: Е динородный Сыне и Слове Божий:
Антифон 3-й, глас 7-й.
Стих 1-й, псалом 124: Н адеющиися на Господа, яко гора Сион, не подвижится во век. Тропарь, глас 7: П реобразился еси на горе, Христе Боже, показавый учеником Твоим славу Твою, якоже можаху: да возсияет и нам грешным свет Твой присносущный, молитвами Богородицы. Светодавче, слава Тебе. Стих 2: Г оры окрест Его и Господь окрест людей Своих, от ныне и до века. Тропарь: П реобразился еси: Стих 3, псалом 14: Г осподи, кто обитает в жилищи Твоем? или кто вселится во святую гору Твою? Тропарь: П реобразился еси: Стих 4, псалом 23: К то взыдет на гору Господню? или кто станет на месте святем Его? Тропарь: П реобразился еси: Входное: Г осподи, посли свет Твой, и истину Твою, та мя настависта, и введоста мя в гору святую Твою. Тропарь: П реобразился еси:
Слава, и ныне.
Кондак, глас тойже:
Н а горе преобразился еси, и якоже вмещаху ученицы Твои, славу Твою, Христе Боже, видеша: да егда Тя узрят распинаема, страдание убо уразумеют вольное, мирови же проповедят: яко Ты еси воистинну Отчее сияние.
Прокимен, глас 4: Я ко возвеличишася дела Твоя, Господи, вся премудростию сотворил еси. Стих: Б лагослови душе моя Господа, Господи Боже мой, возвеличился еси зело.
Апостол, Петрова послания, зачало 65. [2 Петр., 1, 10—19.]
Б ратие, потщитеся известно ваше звание и избрание творити. Сия бо творяще, не имате согрешити никогдаже.
Б ратья, более и более старайтесь делать твердым ваше звание и избрание: так поступая, никогда не преткнетесь,
Сице бо обильно приподастся вам вход в вечное Царство Господа нашего и Спаса Иисуса Христа.
ибо так откроется вам свободный вход в вечное Царство Господа нашего и Спасителя Иисуса Христа.
Сего ради не обленюся воспоминати присно вам о сих, аще и ведите, и утверждени есте в настоящей истине.
Для того я никогда не перестану напоминать вам о сем, хотя вы то и знаете и утверждены в настоящей истине.
Праведно бо мню, донележе есмь в сем телеси, возставляти вас воспоминанием:
Справедливым же почитаю, доколе нахожусь в этой телесной храмине, возбуждать вас напоминанием,
ведый, яко скоро есть отложение телесе моего, якоже и Господь наш Иисус Христос сказа мне.
зная, что скоро должен оставить храмину мою, как и Господь наш Иисус Христос открыл мне.
Потщуся же и всегда имети вас по моем исходе, еже о сих память творити.
Буду же стараться, чтобы вы и после моего отшествия всегда приводили это на память.
Не ухищренным бо баснем последовавше, сказахом вам силу и пришествие Господа нашего Иисуса Христа, но самовидцы бывше величествию Онаго.
Ибо мы возвестили вам силу и пришествие Господа нашего Иисуса Христа, не хитросплетенным басням последуя, но бывши очевидцами Его величия.
Прием бо от Бога Отца честь и славу, гласу пришедшу к Нему такову от велелепныя славы: Сей есть Сын Мой Возлюбленный, о Немже Аз благоизволих.
Ибо Он принял от Бога Отца честь и славу, когда от велелепной славы принесся к Нему такой глас: «Сей есть Сын Мой Возлюбленный, в Котором Мое благоволение».
И сей глас мы слышахом с небесе сшедш, с Ним суще на горе святей.
И этот глас, принесшийся с небес, мы слышали, будучи с Ним на святой горе.
И имамы известнейшее пророческое слово, емуже внимающе якоже светилу сияющу в темнем месте, добре творите, дондеже день озарит, и денница возсияет в сердцах ваших.
И притом мы имеем вернейшее пророческое слово; и вы хорошо делаете, что обращаетесь к нему, как к светильнику, сияющему в темном месте, доколе не начнет рассветать день и не взойдет утренняя звезда в сердцах ваших.
Аллилуиа, глас 8: Т воя суть небеса, и Твоя есть земля. Стих: Б лажени людие, ведущие воскликновение.
Евангелие Матфеа, зачало 70. [Мф. 17, 1—9.]
В о время оно, поят Иисус Петра и Иакова и Иоанна брата его, и возведе их на гору высоку едины.
В о время оно, взял Иисус Петра, Иакова и Иоанна, брата его, и возвел их на гору высокую одних,
И преобразися пред ними: и просветися лице Его яко солнце: ризы же Его быша белы яко свет.
и преобразился пред ними: и просияло лице Его как солнце, одежды же Его сделалсь белыми как свет.
И се явистася им Моисей и Илиа, с Ним глаголюща.
И вот, явились им Моисей и Илия, с Ним беседующие.
Отвещав же Петр рече ко Иисусови: Господи, добро есть нам зде быти: аще хощеши, сотворим зде три сени, Тебе едину, и Моисеови едину, и едину Илии.
При сем Петр сказал Иисусу: Господи! хорошо нам здесь быть; если хочешь, сделаем здесь три кущи: Тебе одну, и Моисею одну, и одну Илии.
Еще же ему глаголющу, се облак светел осени их и се глас из облака глаголя: Сей есть Сын Мой Возлюбленный, о Немже благоволих: Того послушайте.
Когда он еще говорил, се, облако светлое осенило их; и се, глас из облака глаголющий: Сей есть Сын Мой Возлюбленный, в Котором Мое благоволение; Его слушайте.
И слышавше ученицы, падоша ницы, и убояшася зело.
И, услышав, ученики пали на лица свои и очень испугались.
И приступль Иисус, прикоснуся их, и рече: востаните, и не бойтеся.
Но Иисус, приступив, коснулся их и сказал: встаньте и не бойтесь.
Возведше же очи свои, никогоже видеша, токмо Иисуса единаго.
Возведя же очи свои, они никого не увидели, кроме одного Иисуса.
И сходящим им с горы, заповеда им Иисус, глаголя: никомуже поведите видения, дондеже Сын Человеческий из мертвых воскреснет.
И когда сходили они с горы, Иисус запретил им, говоря: никому не сказывайте о сем видении, доколе Сын Человеческий не воскреснет из мертвых.
За Достойно, ирмос: Р ождество Твое нетленно явися: И до отдания.
Причастен: Г осподи, во свете лица Твоего пойдем, и о имени Твоем возрадуемся во веки.
На трапезе же разрешаем на рыбу, и елей, и вино, аще среда или пяток.
Источник