План урока по теме «Космос» 8 класс
методическая разработка по английскому языку (8 класс) по теме
Разработка к уроку в 8 классе по теме «Известные люди» по УМК М.З.Биболетовой.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
kosmos_8_klass.rar | 48.04 КБ |
Предварительный просмотр:
План — конспект урока в 8 классе по разделу «Замечательная планета, на которой мы живем».
Тема урока: «Exploring Space».
Тип урока: комбинированный.
Познавательный аспект — увеличение объема знаний о космосе, космических исследованиях.
Развивающий аспект — развитие познавательных и творческих способностей учащихся, способности к сравнению и сопоставлению полученных знаний, способности логически излагать.
Воспитательный аспект — повышение интереса к изучению английского языка, воспитание культуры языкового общения, уважительного отношения друг к другу, умение внимательно слушать собеседника.
Учебный аспект – развитие речевых умений.
— совершенствование речевых умений по теме;
-совершенствование умений аудировать с целью извлечения необходимой информации;
-совершенствование умений читать текст с детальным пониманием;
-совершенствование умений навыка письма.
Оборудование к уроку:
-компьютер, проектор, макет рабочей тетради, аудиозапись mp3 к УМК М.З. Биболетовой 8 класс.
-УМК Enjoy English -8 (М.З. Биболетова, Н.Н. Трубанева, Издательство Титул 2010);
Научно-методический журнал «Иностранные языки в школе» №4’2005 стр.48; №7’ 2005 стр.84.
Учебник «Английский язык за два года» Г.В.Рогова, Ф.М. Рожкова, Москва «Просвещение» 2000, стр.294
- Организационный момент. Приветствие – 1 мин.
T: -Good morning, students!
T: -I am glad to see you.
P: -We are glad to see you too.
T:-Thank you, children. And how are you? (называю имена детей)
P1: -I am fine. Thank you. And you?
T: — I am fine, too, thank you.
T: — Well, let’s start our lesson.
- Сообщение цели урока – 5 мин.
T: -Children, look through these pictures and suppose the theme of our lesson. I am sure you guess about it very easily.
Учащиеся просматривают слайды и высказывают предположения о теме урока.
P1: -I think that I am not mistaken. It’s the exploration of space. Pictures are devoted to the scientific researches in this field. (Слайды №№ 2, 3, 4)
T: — OK. Your supposition is right.
T: -If you are ready, let’s start .Open your books on page 20, exercise 64. Write down your answers in your Workbook.
Учащиеся читают вопросы из упражнения 64 страница 20 и отвечают на них в макете рабочей тетради — задание №1.
-Who was the first cosmonaut?
-Who was the first person to invent the idea of space rockets?
-Who constructed the first spaceship?
-Who was the first man to take a walk in space?
-Who was the first man on the Moon?
-Who was the first woman in space?
T: -Now, please, listen to the tape and find if you were right.
Учащиеся слушают аудиозапись упражнения 64 на странице 20 и проверяют свои ответы (слайд№5).
T: -If you look through your answers, change your sheets of paper and check them.
Учащиеся обмениваются работами и проверяют их.
P1: -Yuri Gagarin was the first cosmonaut.
P2: -Konstantin Tsiolkovsky was the first person to invent the idea of space rockets.
P3: -Sergei Korolev constructed the first spaceship.
P4:-Alexey Leonov was the first man in space.
P5: -Neil Amstrong was the first man on the Moon.
P6: -Valentina Tereshkova was the first woman in space.
T: -OK. We are going to speak about space exploration.
T: -Do you know what space event is in April?
P: -As I know the 12 th of April is Space Day in Russia.
T: -You are quite right.
- Фонетическая зарядка (упр.34 стр.13) – 3 мин.
T: -Let’s continue our work with doing a phonetic drill. Open you books on page13, exercise 34. Read the words. Find the same words in Russian.
Ученики читают слова и находят русские эквиваленты
T: — Now, listen to the tape and check your reading.
Учащиеся слушают запись, читают слова (cлайд № 6).
T: — Children, will you read out the words with the sound [e], [s], [t], [m]?
Учащиеся читают слова из упражнения на эти звуки
T: -Let’s learn the words connecting with the topic «Exploring Space».
- Find the same words in Russian:
Space исследовать, изучать
To explore исследование
A researcher космический корабль
Учащиеся читают слова, находят соответствия и выполняют задание в макете рабочей тетради — задание №2.
T: — Children, please, change your sheets of paper and check your answers (слайд № 7).
- Fill in the gaps with the following words: launched, planets, spaceship, cosmonaut, satellite, explored, research.
- The____ flew at the speed of 300 miles a minute.
- Yuri Gagarin was the first___ in the world.
- The government spends money on scientific____.
- I saw ____ and began to move towards it.
- They’ve ____ their own solar system.
- The Earth is the fifth largest of the nine main ___ in the solar system.
- The satellite was ____ into space three days ago.
(Keys: spaceship, cosmonaut, research, satellite, explored, planets, launched)
Учащиеся письменно выполняют задание№3 в макете рабочей тетради.
T: -Now, please, look through this exercise on the blackboard.
Учащиеся проверяют свои ответы с помощью слайда № 8
5. Аудирование. 5 мин
T: -I want to offer you to listen to the teenagers speaking about space exploration.
Учащиеся слушают аудиозапись упражнения 66 страница 20 (слайд 9).
T: — Complete the following sentences. The first letters of the missing words will help you.
(Учащиеся слушают текст и выполняют задание № 4 в макете рабочей тетради.)
T: — If you are ready, let’s check your answers:
Учащиеся проверяют свои ответы, используя слайды №№ 10, 11,12.
T: -Boys and girls, will you answer my questions about space exploration?
- Why does the country spend much money on space research?
- Why does Felix think that the situation is serious?
- Linda thinks that people don’t take care of nature, doesn’t she?
- Is it easy to ruin our planet and to find another planet for people in space?
Учащиеся устно отвечают на вопросы учителя (слайд № 13)
Примерные ответы учащихся.
P1: I believe that space exploration will change people’s life for the better, for example medical research.
P2: People pollute the environment. And the most important problem is air pollution.
- Динамическая пауза. 1 мин
T: -You are tired. Imagine that you are in space. Listen to the music and relax.
Your body becomes easier and easier. You can fly. Lift up your hands. Clap your hands. Blink your eyes. Lift up your head. Turn right.Turn left.
Учащиеся слушают музыку и отдыхают (слайд № 14)
T: — I suppose that it’s very interesting to know more about the famous cosmonaut. I offer you to read the text.
T: — Translate some word-combinations:
б) пролетая над землей
в) вид горизонта
г) вышел в космос
д) сила притяжения
T: — Are you ready? Let’s listen to your answers.
Учащиеся устно переводят данные словосочетания, которые находятся в макете рабочей тетради задание № 5.
a) the first flight,
б) flying over the land,
в) the view of the horizon,
г) entered space,
д) force of gravity.
T: — Match the two parts of the statements.
1. The spaceship flew at the speed of
2. I saw for the first time with my own eyes
3. When weightlessness developed
4. I felt excellent as
a) I entered space.
b) 300 miles a minute.
c) the Earth’s spherical shape.
d) everything was easier to do.
Учащиеся выполняют задание №6 в макете рабочей тетради.
T: — Are you ready? Look through your exercise and change your sheet of paper with your partner.
T: — Now, please read the text very attentively. Try to get as much information as possible. You have 5 minutes.
Учащиеся читают про себя текст (текст находится в макете рабочей тетради задание №7).
It was on the 12 th of April, 1961, when the first flight by man into cosmic space took place. Yuri Gagarin, the first cosmonaut in the world, was a 27-year old Air Force pilot at that time.
The spaceship flew at the speed of 300 miles a minute. That’s six times faster than man ever travelled before. His flight lasted 108 minutes, but a circuit round the Earth took 89 minutes.
It was a brilliant achievement on the part of our scientists and technologists, and on the part of Yuri Gagarin who risked his life to achieve a victory for his country and mankind.
This is what Yuri Gagarin said at his press conference: «On my flight the ‘day’ side of the Earth was clearly seen: the continents, islands, seas, and big rivers. Flying over the land I could clearly see the big squares of fields, and it was possible to distinguish which meadow and which was forest. I could not see as well as from an airplane, but very, very well though.
I saw for the first with my own eyes the Earth’s spherical shape. I must say that the view of the horizon is very beautiful. You can see the noticeable change from the light surface of the Earth to the completely black sky in which you can see the stars. This transition, from light blue to dark, is very gradual and lovely.
I did not see the Moon. In space the sun shines ten times more brightly than on the Earth. The stars can be seen very well.
I felt excellent as I entered space. When weightlessness developed, everything was easier to do. My legs and arms weighed nothing. Objects swam in the cabin.
The passage back from weightlessness to the force of gravity happened smoothly. Arms and legs feel the same as during weightlessness, but now they have weight.
T: — Choose the right answer
1)True 2)False 3) Not stated
A. The first cosmonaut in the world was Neil Armstrong.
B. They want to travel, to see the world from outside the Earth.
C. I have never been on the Moon.
D. In space the Sun doesn’t shine more brightly than on the Earth.
Учащиеся выполняют задание №8 в макете рабочей тетради
T: -Read the sentences you have given from the text for your article about cosmonauts in your school newspaper.
Учащиеся читают предложения из текста.
8.Заключительный этап урока 2 мин
Домашнее задание. Подведение итогов.
T: -Students, you have learnt a lot of useful and interesting information about space exploration. I advise you to divide into 2 groups: the students from the first group will write down the article about one of the cosmonauts; the students from the second group will create an interview with one of the cosmonauts. You can use exercise 67, page 20. It will be your homework. I advise you to use the Internet Resources:
Разбиваю учащихся на 2 группы и обозначаю тему для каждой группы.
T: — let’s stop there. Open your diaries and write down your homework, please. You have worked very well.
T: -Children, I wonder, what do you know at our lesson? What new information have you learned from today’s lesson?
P1: -We have known a lot about famous cosmonauts, different space researches.
P2: -I think that space research helps people to solve different medical and scientific problems.
Выставление и комментирование оценок.
T: -The lesson is over. Thank you. Good-Bye.
Источник
Урок английского языка в 8 классе «Герои космоса»
методическая разработка по английскому языку (8 класс) по теме
Разработка урока английского языка «Герои космоса» в восьмом классе. Учебник: «Spotlight» Ваулина Ю.Е., Дули Дж. и др. Урок построен на материале учебника и дополнительном материале о первых космонавтах и направлен на воспитание чувства патриотизма и уважения к своей стране. Обучающие цели урока: совершенствование навыков устного высказывания и развитие навыков письменной речи (статья в журнал). К уроку подготовлена иллюстративная презентация PowerPoint.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
Герои космоса.doc | 75 КБ |
space_heroes.rar | 951.48 КБ |
Предварительный просмотр:
УРОК АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА В 8 КЛАССЕ «ГЕРОИ КОСМОСА»
МОРОЗОВА ЛЮБОВЬ ЮРЬЕВНА
МБОУ СОШ № 97 г. Кемерово
Место урока в серии уроков:
Урок является пятым в серии из 12 уроков в модуле «Знаменитые люди».
- Обучающая – совершенствование навыков устного высказывания. Развитие навыков письменной речи (биография).
- Развивающая – развитие навыков работы с текстом, памяти, воображения, развитие речевых навыков по теме.
- Воспитательная – воспитание чувства патриотизма и уважения к своей стране. Развитие умения рассказать о людях своей страны на иностранном языке.
- Личные цели учителя – органично вставить и донести до учащихся дополнительный материал из ресурсов Интернет в состав урока для наполнения темы «Знаменитые люди» воспитательным и патриотичным содержанием.
- Образовательная – формировать навыки работы с текстом (поиск необходимой информации в тексте). Активизировать использование лексических единиц в речи. Развивать навыки построения письменного высказывания по плану.
2. Развивающая – развивать умения и навыки работы с имеющимся словарным запасом, развивать лексический запас.
Метапредметная деятельность на уроке:
- Развитие регулятивных навыков (инициативность, самостоятельность, управление своей деятельностью, контроль, самоконтроль, коррекция);
- Развитие коммуникативных навыков (речевая деятельность, развитие умения представлять свою культуру на иностранном языке, навыки работы в группе);
- Развитие познавательных навыков (работа с информацией, использование общих схем решения, работа с учебными моделями).
Доска, учебник, презентация Power Point, CD, распечатки текстов.
Ход урока (Ход урока на английском языке приведен в Таблице № 1)
- Организационный момент (2 мин.).
- Речевая зарядка (4 мин.):
Сообщение темы урока «Герои космоса». Мотивация и настрой на учебную деятельность через речевую зарядку. Учащиеся называют слова, ассоциирующиеся с темой урока, и пишут их на доске. Учащиеся называют знакомые им имена космонавтов и какие-либо известные им сведения о них.
Презентация, слайд № 2. Учащиеся проверяют, все ли известные им слова, относящиеся к теме, они назвали. Учитель просит дать по-английски объяснение слов, написанных на доске или на слайде и построить предложения с ними. Это позволит всем ученикам понять используемую лексику, а более сильным потренировать себя в нахождении синонимов, разнообразить словарный запас.
Учитель сообщает цель, которую надо достичь к концу урока: написать статью о космонавтах.
- Чтение коротких текстов с полным пониманием содержания (5 мин.).
Работа с учебником. Учащиеся читают три текста в учебнике и обсуждают прочитанное, рассуждая о роли К. Циолковского, С. Королева, Ю. Гагарина в освоении космоса, накапливая лексический и фактический материал об освоении космоса.
- Активизация использования в речи лексических единиц (8 мин.).
Презентация, слайд № 3. Учитель кратко говорит о первом космонавте и предлагает учащимся ответить, хотели бы они побывать в космосе, какими качествами, по их мнению, должен обладать космонавт. Названые черты характера – храбрый, образованный, сильный и т.д. записываются на доске.
Презентация, слайд № 4. Учитель говорит о нашем земляке А. Леонове, который дважды побывал в космосе и, к тому же, художник. Знают ли об этом учащиеся? Учащиеся говорят о А. Леонове, отвечая на вопросы учителя, задавая вопросы о том, что бы они хотели узнать об этом космонавте.
Презентация, слайд № 5. Учащиеся могут посмотреть некоторые картины А. Леонова и обсудить, что на них изображено, понравились ли они им.
Презентация, слайд 6. Учитель спрашивает, можем ли мы назвать героями космоса Ю. Гагарина и А. Леонова? Можем ли мы гордиться ими? Да, можем. Ю. Гагарин и А. Леонов – это величайшие представители нашего мира, нашей страны.
Учащиеся поют песню, разучиваемую в Модуле «Знаменитые люди» учебника.
- Развитие навыков письменной речи (15 мин.)
Учитель объявляет задание: написать статью в молодежный журнал о знаменитых космонавтах своей страны, и делит учеников на две группы (по 5-6 человек). Каждой группе раздается свой текст (одной группе о Ю. Гагарине, другой – о А. Леонове) для поиска информации, необходимой для написания статьи. Учитель также обращает внимание учащихся на слова, написанные на доске, которые тоже могут помочь им.
Презентация, слайд № 7. Учащиеся смотрят на план статьи, им дается 15 минут на групповую работу по ее написанию. (Ученики знакомы с планом, т.к. на предыдущем уроке разбирали текст из учебника, построенному по такому плану). Работа в группе позволит даже слабым ученикам принять участие в обсуждении и написании статьи, что поможет им в дальнейшем выполнении домашнего задания подобного рода
- Защита групповых работ (5 мин.)
Учитель просит представителей групп зачитать тексты статей, ученики могут задать вопросы, выразить свое мнение о прослушанной статье, учитель может сделать какие-либо замечания, обратить внимание на какие-либо неточности, непоследовательное изложение, не следование плану и т.д. и поблагодарить учеников за работу.
- Постановка домашнего задания (2 мин.)
Воспользовавшись упражнением в учебнике, написать похожую статью о каком-либо знаменитом человеке. Более слабые ученики могут воспользоваться прочитанными на уроке текстами учебника как опорой, более сильные сами могут найти информацию по своему выбору.
- Подведение итогов урока (2 мин.)
Этапы урока. Таблица № 1.
Этапы урока, время
Запись на доске
1. Организационный момент (2 мин.)
Hello, students, sit down, please. I’m glad to see all of you. What date is it today? Right.
2. Речевая зарядка (4 мин.)
Look at the blackboard. Our topic is «Space Heroes ». What do you think of it? Who are space heroes?
What other words related to this topic do you know?
Let’s write them on the board.
Now look at the screen. Did we mention all these words?
Can you explain them? Give me a sentence with the word…
Well, our lesson is about cosmonauts and we are to write an article about them by the end of the lesson.
Презентация, слайд 2
3. Чтение с полным пониманием прочитанного (5 мин.)
Now it’s time to read some texts.
Open your books on page 5 magazine Spotlight on Russia.
Let’s read and discus the texts.
Answer my questions, please.
Are these people great?
What are their achievements?
What fields of science should a person study to become a space explorer? A cosmonaut?
Thank you very much.
Учебник: Журнал Spotlight on Russia стр.5
4. Активизация использования в речи лексических единиц (8 мин)
You know this person, don’t you? Do you know the name of Gagarin’s spacecraft? Vostok. Here it is in the picture.
Gagarin is our space hero, isn’t he? Yes, sure! He was the first man in space. His journey makes us closer to stars.
What about you? Would you like to go into space?
What qualities should the person have to become a cosmonaut?
Let’s write the qualities on the board.
Do you know that one of the world famous Russian cosmonauts is from our Kemerovo region? It’s Alexei Leonov. What do you know about him? Think of three questions you would like to ask about him? A. Leonov is not only a cosmonaut, but also an artist. Here are some of his pictures. What can you see here? Do you like them?
Yuri Gagarin and Alexi Leonov are great people. Can we name them space heroes? Can we be proud of them? Yes, they are great people of our world, they are great people of our country.
Презентация, слайд 3
Now it’s time to rest a little. Let’s sing our song.
Well done. Thank you.
6. Работа в группах. Развитие навыков письменной речи (15 мин)
Let’s work in groups. Two groups are enough. The task is on the board: A teen magazine asks its readers to tell about famous people in their countries. Write your article using the plan.
Each group will get a text about one of the cosmonauts. Don’t forget the words on the board, they’ll help you. I’ll give you 15 minutes to do the task.
Презентация, слайд 7
Тексты о космонавтах (Приложение №1)
7. Защита письменных работ (5 мин)
The time is over. Who will be the first to read the article?
How do you like the article? What new things about Gagarin and Leonov did you get to know from it?
Thank you for your work. You all did your best!
8. Домашнее задание (2мин.)
Your home task will be the following (ex. 8 page 49): Think of a famous person from your country. Collect information about him/ her. Write an article for the school magazine. Follow the plan, it’s the same as we use on today’s lesson. You can use texts from Spotlight on Russia on page.5 if you wish.
I’m sure you can do the task well.
9. Подведение итогов урока (2мин.)
- Ваулина Ю.Е. Английский в фокусе. [Текст] / Ваулина Ю.Е., Эванс В., Дули Дж. и др.: учебник для 8 класса общеобразовательных учреждений – М.: Express publishing: Просвещение, 2010. – 216 с.
- Учебная рабочая программа по английскому языку для учащихся 7-9 классов (102 часа, 3 часа в неделю), составители: Л.Ю. Морозова, Я.Н Колесова.
Yuri Alekseyevich Gagarin
Не was a Soviet pilot and cosmonaut . He was the first human to journey into outer space , when his Vostok spacecraft completed an orbit of the Earth on 12 April 1961.
Gagarin became an international celebrity, and was awarded many medals and honours, including Hero of the Soviet Union , the nation’s highest honour.
Yuri Gagarin was born in the village of Klushino near Gzhatsk (now in Smolensk Oblast , Russia ), on 9 March 1934. His parents worked on a collective farm . His father was a skilled carpenter . Yuri was the third of four children, and his elder sister helped raise him while his parents worked. Like millions of people in the Soviet Union , the Gagarin family suffered during Nazi occupation in World War II . In 1946, the family moved to Gzhatsk. Gagarin graduated from Lyberts School in 1951, Saratov Aeroclub Aerotechnical School in 1955. Gagarin learned to fly a light aircraft, a hobby that would take up an increasing portion of his time.
Then he entered military flight training at the Orenburg Pilot’s School. While there he met Valentina Goryacheva, whom he married in 1957, after gaining his pilot’s wings in a MiG-15 . They had two daughters.
In 1960, after the search and selection process, Yuri Gagarin was chosen with 19 other pilots for the Soviet space program .
On 12 April 1961, aboard the Vostok 1 , Gagarin became both the first human to travel into space , and the first to orbit the earth.
After the flight, Gagarin became a worldwide celebrity, touring widely abroad.
On 27 March 1968, while on a routine training flight from Chkalovsky Air Base , he and flight instructor Vladimir Seryogin died in a MiG-15UTI crash near the town of Kirzhach .
Alexei Arkhipovich Leonov
Alexei Leonov was the first man to walk in space. He was born on 30 May 1934 in the small town of Listvyanka, Kemerovo oblast in the family of a miner-worker. The eighth of a family of nine, he soon showed his skill in mechanics by building himself a bicycle from spare parts. He has been a talented artist from his childhood. During World War II he spent hours at the local hospital sketching soldiers, officers and battle scenes.
After the war, the Leonov family moved to Kaliningrad. Young Alexei joined the Chuguyev Air Force School in Kharkov, Ukraine, graduating in 1957 and qualifying as a parachute instructor in the Soviet Air Force after performing more than 100 jumps. A keen sportsman, he practiced fencing, volleyball and sailing.
His wife Svetlana is a teacher, and they have two daughters, Viktoria and Oksana.
In March 1960 he was selected for the first corps of Soviet cosmonauts with 19 others, including Gagarin. He was selected to fly on Voskhod 2 with Pavel Belyayev.
The mission was launched on 18 March 1965. On the second orbit, Leonov entered the airlock to leave the spacecraft and venture outside. There were tense moments when Leonov found his spacesuit too rigid to reenter the airlock. Leonov bled air out of his suit, but was barely able to return. Later, a rocket malfunction forced Leonov and his crewmate to land in mountains and deep snow, with wolves growling and scratching at Voskhod’s partly open hatch.
A decade later Leonov was part of the first joint-nation space project, Apollo-Soyuz in July 1975 with Valeriy Kubasov.
Throughout his career, Leonov never stopped drawing and painting. He has painted everything from Russian churches to Siberian snow scenes and, of course, space art based on color sketches done aboard his two flights.
After serving as a cosmonaut, he became an investment banker.
Источник